Ας ξεχάσουμε (;) για λίγο την άμεση κατάσταση της χώρας κι ας χαρτογραφήσουμε ψύχραιμα τα δεδομένα της ζωής μας σήμερα:
Ι. Η παγκοσμιοποιημένη Αγορά.
Η παγκοσμιοποιημένη Αγορά καθορίζει την παραμικρή επιλογή του σύγχρονου
πολίτη· η διεθνής αγορά, η αγορά των συγχωνευμένων υπερεταιριών και
ομίλων, η χρηματιστηριακή αγορά. Από την τροφή ως την εκπαίδευση κι από
το περιβάλλον έως την διασκέδαση. Όποια μορφή ανθρώπινης δραστηριότητας
δεν έχει αφετηρία και τέλος αυτή την υπερσυγκεντρωτική αγορά
καταδικάζεται σε ιστορικό θάνατο.
ΙΙ. Η άυλη ζωή.
Στον κόσμο της παγκοσμιοποιημένης αγοράς τα πάντα μεταμφιέζονται
ταχύτατα σε οικονομικό μέγεθος, σε μετρήσιμο προϊόν, σε ανταλλακτική
αξία. Στοιχειώδεις ανθρωπιστικές αξίες και δικαιώματα του πολίτη,
καταγράφονται μόνον ως ψηφία στους οικονομικούς και στατιστικούς
πίνακες. Με τη σειρά τους αυτά ενσωματώνονται στον αναπτυξιακό δείκτη
των κυβερνήσεων, των κρατών, των οργανισμών και αποκτούν βαθμιαία άυλη υπόσταση.
Έτσι μεταμορφωμένα παρακάμπτουν τον λαϊκό έλεγχο, «ξεφεύγουν» από τις
μαζικές διεκδικήσεις, αποσυνδέονται από τις ιστορικά κατοχυρωμένες
κοινωνικές ανάγκες.
ΙΙΙ. Η εικονική πραγματικότητα.
Όταν οι πραγματικές ανάγκες μεταμφιέζονται στην άυλη διάστασή τους,
τότε η κριτική, η παρέμβαση, η συμμετοχή, η σύγκρουση, ο ανταγωνισμός, η
αλήθεια, το ψέμα, το ηθικό, το ανήθικο, το νόμιμο, το παράνομο,
ελαχιστοποιούνται στην εικονική τους εκδοχή: εφόσον δίκαιο είναι αποκλειστικά το δίκαιο της τηλεόρασης ή της όποιας μεντιατικής εικόνας,
το θεσμικό δίκαιο, σε όποια εκδοχή του άσπρη, μαύρη, ή γκρι,
συρρικνώνεται απελπιστικά: υποβιβάζεται σε είδηση, σε εφήμερη γραφή και
αναλώσιμο λόγο, σε κάτι ολότελα αλλότριο από τη θεμελιώδη κοινωνική
ανάγκη που το γέννησε.
ΙV. Η πολιτιστική «εξίσωση» (american dream).
Σ’ αυτή την εικονική πραγματικότητα το μέσο είναι περισσότερο από ποτέ
το μήνυμα: το 90% των εικόνων που κυριαρχεί στον πλανήτη (made in
U.S.A.) κυβερνά ανεξέλεγκτα τον πλανήτη. Η γλώσσα με τη μεγαλύτερη
διάδοση στον πλανήτη (made in U.S.A.) κυβερνά ανεξέλεγκτα τον πλανήτη.
Ιστορικές κουλτούρες και κοινωνικές συμπεριφορές ισοπεδώνονται
καθημερινά η μία μετά την άλλη. Πεθαίνουν χωρίς οι χρήστες τους να το
συνειδητοποιούν. Η πολιτισμική διαφορετικότητα δεν απασχολεί κανέναν. Πολίτες,
ή προλετάριοι ή καταναλωτές όλου του κόσμου, παραμένουμε όλοι
απελπιστικά ίσοι, δούλοι υπό την κυριαρχία της μίας εικόνας, της μίας
γλώσσας και του ενός εικονικού / αγοραίου πολιτισμού.
V. Το όπιο του λαού.
Δεν είναι πια η θρησκεία. Το πραγματικό όπιο, η πραγματική θρησκεία
είναι, εδώ και είκοσι τουλάχιστον χρόνια, το κέρδος που παράγεται
(εύκολα, γρήγορα, ανέξοδα, ανήθικα) έξω από την πραγματική οικονομία.
Όλο και μεγαλύτερες ομάδες πληθυσμού κερδίζουν πια τη ζωή τους μέσα από
πρακτικές που στο παρελθόν θα φαίνονταν απλά εγκληματικές, ανήθικες,
εκβιαστικές, ληστρικές, βάρβαρες, κλπ. Και παράλληλα, όλο και πιο
μεγάλες ομάδες πληθυσμού έχουν προετοιμαστεί ψυχικά και ηθικά για να
(ξε)πουλήσουν τα πάντα: το σώμα τους, το περιβάλλον, τη χώρα, την
πολιτιστική κληρονομιά, την ηθική, την αισθητική, τις αξίες, την κόρη
τους, τη γνώση, και πριν απ’ όλα, τις ελπίδες για έναν ανθρωπινότερο
κόσμο.
Γι’ αυτό και:
Ποτέ πριν στην Ιστορία η ανοχή μεγάλων ομάδων του πληθυσμού στην πολιτική διαφθορά δεν είχε συντηρήσει τόσο εύκολα την πολιτική διαφθορά.
Γι’ αυτό και:
Ποτέ
πριν το μυθοποιημένο american dream, δεν είχε κατακτήσει σε τέτοια
οικουμενική έκταση τη μορφή πανανθρώπινης αξίας – όσο τις δύο τρεις
τελευταίες δεκαετίες, μέσα από την εκφυλισμένη, μεταμοντέρνα εκδοχή του
της politically correct συναίνεσης.
Γι’ αυτό και:
Ποτέ
πριν η συνείδηση του πολίτη δεν είχε βιώσει τόση μοναξιά απέναντι στην
αγριότητα του χρηματιστηριακού / τραπεζικού κέρδους. Δεν υπάρχει κανείς
εκεί έξω να διεκδικήσει, να αγωνιστεί μέχρις εσχάτων μαζί σου
εναντίον αυτής της αγριότητας. Επειδή κανένα κοινωνικό όραμα, καμία
οικουμενική πίστη, καμία κοινωνική προσδοκία δεν σε οπλίζει πειστικά
εναντίον του οικουμενικού εχθρού. Που και που ενώνεις τη φωνή σου με τις
σποραδικές φωνές ευκαιριακών αγανακτισμένων που γρήγορα πνίγονται στην
καταβόθρα του μεντιατικού θεάματος. Αλλά ξέρεις: Φωνή βοώντων.
Οπότε:
Ό,τι κι αν κάνω σήμερα, γνωρίζω πως αυτό: (σύμφωνα με το δεδομένο Ι)
πρέπει οπωσδήποτε να είναι «ανταγωνιστικό» στην Αγορά· δεν μπορώ να
κάνω πλέον κάτι επειδή με σπρώχνει μια απλή επιθυμία, μια ισχυρή
πεποίθηση, μια δυνατή αγάπη, μια συγκλονιστική πίστη – ούτε καν από
βιολογική ανάγκη, από απλή ανάγκη για γνώση, αλληλεγγύη, συγκίνηση,
απόλαυση, ομορφιά. Αν κάνω κάτι επειδή θέλω να ικανοποιήσω κάποια από
τις προηγούμενες ανάγκες, τότε: (σύμφωνα με το ΙΙ) η
δραστηριότητά μου δεν θα μπορεί να μετρηθεί, να καταχωρηθεί, να
εξυπηρετήσει, να «χρηματοδοτηθεί», να υπάρξει. Αν τυχόν θελήσω να
διαμαρτυρηθώ, τότε (σύμφωνα με το ΙΙΙ) θα γελοιοποιηθώ ή
θα εξοντωθώ τάχιστα ως μεντιατικό θέαμα· αντιθέτως, αν θελήσω να παίξω
με τους διεθνείς κανόνες του παγκοσμιοποιημένου παιχνιδιού τότε (σύμφωνα
με το ΙV) θα ηττηθώ κατά κράτος από τον βομβαρδισμό
του 90% της μιας εικόνας και γλώσσας. Κι ωστόσο, για να ζήσω κάπως,
οφείλω να δεχθώ τον ύψιστο ρυθμιστικό κανόνα (τον V) συν τα άλλα δεδομένα της δουλείας – άλλη διέξοδος δεν υπάρχει. Συναινώ, άρα υπάρχω.
Τελικά (1):
Ιδού
γιατί αυτά τα μυριοσυζητημένα δεδομένα της οικουμενικής ζωής δεσμεύουν
τις καθημερινές μου αποφάσεις. Δεν μπορώ να τα αγνοήσω. Δεν μπορώ να
υποκριθώ ότι είμαι απλώς απαισιόδοξος. Δεν μπορώ να επαναλάβω ότι τα
ξέρω ως πασίγνωστα και άρα να επιστρέψω ήσυχος στις βιοτικές μου
έγνοιες…
Υπάρχει άραγε μια πολιτική που βλέπει τον τόπο με τα
μάτια αυτών των οικουμενικών δεδομένων; υπάρχει μια πολιτική που
μετατρέπει αυτά τα δεδομένα σε στρατηγική της, σε μορφές αυξημένης
επαγρύπνησης και διεκδίκησης; Υπάρχει μια πολιτική που μπορεί να
ιδεί πιο πέρα από τα μικροπολιτικά συμπλέγματά της; Αν δεν υπάρχει αυτή η
πολιτική, τότε δεν υπάρχει καμμία άλλη που να μπορεί να ονομαστεί
αριστερή πολιτική.
Την εποχή της άγριας κερδοθηρίας, το να
διεκδικείς περισσότερο χρήμα για συνταξιούχους που παίζουν τη σύνταξή
τους στο χρηματιστήριο, περισσότερο χρήμα για αγρότες που ξεπουλάνε
ασυνείδητα τα πάντα, περισσότερο χρήμα για εργαζόμενους που μαραίνουν τη
ζωή τους σε σαράντα διαφορετικές δουλειές για να βάλουν πλακάκια
«πολυτελείας» στο μπάνιο, περισσότερο χρήμα για νέους που πληρώνουν
απίθανους λογαριασμούς στα κινητά και στη μόδα, είναι καθαρή απάτη.
Ευλογείς με τον παρωχημένο αντίλογό σου τη μικρή θεσούλα που σου
εξασφάλισε η χρηματισμένη εποχή στο περιθώριο των εξελίξεων.
Η
αριστερά σήμερα δεν έχει άλλη επιλογή: ή θα αρθεί στο ύψος αυτών των
ασφυκτικών δεδομένων, συσπειρώνοντας τους πολίτες στην οικουμενική ουσία
των πραγμάτων, ή θα καταποντιστεί στους μικρολογαριασμούς των
συντεχνιών και στην ιστορική της αυταρέσκεια.
Τελικά (2):
Ιδού για ποιον λόγο κανείς και πουθενά δεν βλέπει σήμερα διέξοδο, πραγματική διέξοδο, από την κρίση. Ιδού γιατί η κρίση δεν είναι οικονομική αλλά κοινωνική, και δεν είναι ελληνική, αλλά οικουμενική. Ιδού
γιατί όλοι αισθανόμαστε σήμερα αμήχανοι, απροστάτευτοι, ευνουχισμένοι,
ανάπηροι, τραυματισμένοι, θλιμένοι. Και γιατί όλοι μαζί αισθανόμαστε
απελπιστικά μόνοι. Ιδού γιατί κάποιος κόσμος αρχίζει σιγά σιγά να ψελλίζει, όπου μπορεί, όπως μπορεί: Είμαστε όλοι Έλληνες.
Αναζητούμε όλοι, παντού στον πλανήτη, μια νέου τύπου Αλληλεγγύη, μια
νέα Solidarność που θα μας επιτρέψει να πολεμήσουμε μέχρις εσχάτων, ξανά
και ξανά και ξανά, μέχρι να αλλάξουν αυτά τα απάνθρωπα δεδομένα της
ζωής μας.
-------------------------------------
Σημείωση:
Ι. Σε
μια πρώτη μορφή, αλλά με τα ίδια ΑΚΡΙΒΩΣ δεδομένα, το παρακάτω κείμενο
πρωτοδημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Αυγή το 2001 και στη συνέχεια
εντάχθηκε στην επιστολική νουβέλα Τα δεδομένα της ζωής μας (Μάρτιος
2002). Δεν το παραθέτω εδώ για να παραστήσω κανένα προφήτη. Το κάνω
επειδή δεν έχω να προσθέσω σχεδόν τίποτε καινούργιο για να περιγράψω τα
σημερινά δεδομένα. Πέρα, ίσως, από την αύξουσα αγριότητα του
χρηματιστικού κεφαλαίου. Κι αυτή η διαπίστωση, ναι, με τρομάζει, καθώς
ξαναβλέπω τώρα το κείμενο, στο φως της υπαρκτής κρίσης, δέκα χρόνια
μετά…
ΙΙ. Τώρα το κείμενο των Δεδομένων έχει ανέβει στο Protagon.gr αλλά χωρίς το κομμάτι που αφορά την Αριστερά (εδώ ως Τελικά 1)·
επειδή θεώρησα ότι για το ευρύτερο κοινό του Protagon αυτό θα ήταν too
much. Τώρα που είδα και άκουσα αντιδράσεις συνειδητοποίησα ότι έκανα
λάθος. Γι’ αυτό το περιλαμβάνω εδώ. Έτσι, για την ιστορία του πράγματος.